Pages

Tuesday, July 5, 2011

Jaga2 Kalau Hidung Selalu Berdarah..

How should I start my story? As simple as I can.. Niatku cuma satu, agar siapa yg membaca / terbaca kisah ini, berhati2lah dgn perubahan diri. Jangan ambil mudah ttg kesihatan sbb tubuh badan ni kita nak guna lama.

Dulu-dulu, aku orang yang aktif. Life kat kg, macam dlm kisah Kampung Boy tu lah.. At school pun, aku sangat aktif.. Sports.. sports.. sports.. paling aku suka hoki.. Even injured selalu aku takkan serik. Dah namanya jenis kuat main, kalau dah kat atas padang tu, tak ingat apa dah... hehehee ;P Belum cerita lagi bab jatuh masa main pondok2, kejar2 masa kecil dulu.. Then, last injured masa accident motor dgn adik aku di kg early 1997, waiting panggilan U. Terkehel bahu kiri.. renggang habis masa tu sendi aku. Tapi, tuk yg handal, sekali sentap terus ok.. blh angkat tgn terus. Pergi X-Ray buat habis duit je.. doktor kata bahu kiri aku tak apa2 pun. Since that, tidak ada lagi kecederaan. Semuanya nampak ok je.. dan aku pun tak merungut sakit2 badan lagi sebab dekat U dah tak involve sukan. Tuk tak bagi, mak tak galakkan dah.. aku pun dah tak larat.

Badan dah tak sakit, tapi kalau sengal2 tu biasalah kan..? Cuma satu hal yang aku mula sedar, hidung aku kerap bleeding. Mungkin cuaca panas.. almaklumlah.. sejak kecil aku duduk kg yg nyaman, went to boarding school pun kat ceruk Pekan yang aman damai tu.. Tetiba peralihan cuaca KL yg panas lg 'HOT' ni.. Panas dalam lah tu bak kata orang tua2.. Nose bleeding aku menjadi-jadi dlm tahun 1999 gitu, till aku tak dpt buat presentation projek MikroP. Malam pula selalu demam. Went to doctor, "Tak ada apa2 masalah pun.. Suhu badan ok.." Oh tidak!! Doktor tu silap cek ke apa? But, since the doctor said nothing, life goes on happily.. Habis study, dapat kerja.. Nose bleeding lagi pun tolak tepi. Sekarang baru tahu, JANGAN AMBIL MUDAH sbb itu salah satu tanda2 kesihatan dalaman dah terjejas..

Ok.. sampai sini dulu.. Nanti cerita lagi..

No comments:

Post a Comment