Pages

Saturday, July 9, 2011

Penyakit MAHAL

Malam sudah.. 2111 pm. Early dinner tonight ICE ROOM KOTA DAMANSARA. Petang tadi, sepatutnya ke rumah pakcik di Shah Alam. Tapi, apakan daya jalan sesak sana-sini orang pakat nak buat pemBERSIHan. Semak jalan seluruh KL & Klang Valley. Jadi, ke Kota Damansara sajalah, since dah lama tak keluar rumah.

Siang tadi dah tenangkan diri dengan SELAWAT SYIFA', petang dah 'sejukkan' badan di ICE ROOM, jadi malam ni cerita-ceriti sikitlah..

Cuma nak sampaikan kata-kata seorang pengamal perubatan yang pernah aku kenal. He said;
" Kanser tu penyakit yang MAHAL. Kos perubatan, dari mula diagnose, rawatan di hospital, rawatan susulan, ubat-ubat sampingan semuanya melibatkan kos yang tinggi. Termasuklah diet harian pesakit kanser sendiri."
Apa yang dikata tu memang betul. Bagi yang mampu semua buahan & sayuran dari yang organik. Beras pun beli beras perang. Gula organik, itu ini organik.. Masak pun bukan sebarangan. Tak boleh lagi guna perisa tambahan. Belum kira sakit lain pada tubuh badan. Mungkin ada yang darah tinggi, darah rendah (macam aku).. Macam-macam lah. Apapun, kalau kanser dah ada dalam tubuh, mula lah sakit lain pun jadi. Sakit-sakit pada sendi terutamanya.. Lagi, badan lemah, mudah letih. Kanser tu sifatnya 'panas'. Tapi bukanlah perlu minum ais, berendam dalam air selalu. Adalah cara lain pula untuk kita 'sejukkan'.. (Bukan di ICE ROOM ye  ;P)   Demam tak kira masa . Banyak pantang larang perlu diikut apabila sakit kanser dah dirasai. Almaklum, kanser pembunuh senyap kan? Masa tak sakit tu, boleh makan semua. Dah menular, kena jaga diri.. Moga cepat sembuh dan panjang umur. Pantang larang kanser.. aku dapat dari link ni. Banyak panduan di sini. Terima kasih tuan punya blog.


Baik, sampai sini dulu. Nanti cerita-cerita lagi.. Good night all..

No comments:

Post a Comment